zoek bedrijven op provincie

MVO Bedrijvengids Blog

Trump en het einde van de wereld?

Trump is de komende vierjaar de president van de Verenigde Staten. Na maanden van campagnevoeren hebben de Amerikanen uiteindelijk gekozen voor ‘Make Amerika great again’. Of deze slogan de Verenigde Staten nu echt weer ‘great’ maakt is maar de vraag. Wat we wel zeker weten is dat deze verkiezingsuitslag is een ramp is voor de gemaakte afspraken in het Klimaatakkoord. 

Een ramp omdat Trump tijdens zijn campagne liet weten de klimaatverandering onzin te vinden. In zijn campagne gaf hij o.a. aan het Clean Power Plan te willen intrekken. Met als gevolg dat elektriciteitsbedrijven hun CO2-uitstoot tussen 2005 en 2025 niet langer hoeven te reduceren met 25%.

Daarnaast wil Trump het nog niet opgepompte schalie olie- en gasreserves ter waarde van 50.000 miljard dollar oppompen. Het ‘fracking’ kan aardbevingen veroorzaken. Ook het voor de kust boren naar olie en de bouw van de omstreden oliepijpleiding door Keystone XL wil hij laten doorgaan. De ecologische gevolgen hiervan zijn niet te overzien.

Wat dan wel weer vreemd is dat hij zich wel inzetten voor ‘schone lucht en schoon water’. Wat hij daar voor nodig heeft lijkt mij is de CO2-uitstoot verlagen, het Clean Power Plan dus, en het continueren van het klimaatakkoord. Mocht Amerika over vierjaar nog bestaan, dan kunnen de overgebleven Amerikanen weer stemmen.

Wil jij wilt weten of je nu voor Trump of Clinton had gekozen, doe dan de test 
 

Duurzame inzetbaarheid

Organisaties houden zich bij het maken van personeelsbeleid steeds meer bezig met duurzame inzetbaarheid van hun personeel. De verhoging van de pensioengerechtelijke leeftijd speelt hierbij natuurlijk een grote rol. Want hoe hou je straks de 50'er van nu nog tot zijn 67e nog aan het werk? Een hele uitdaging lijkt mij voor de afdeling Personeel en Organisatie. En dan is het fijn dat er onderzoek wordt gedaan naar leeftijd, slaapritme en werktijden. Want ouderen zolang mogelijk aan het werk houden is volgens  Paul Kelly slaaponderzoeker van de Britse Oxford Universiteit geen probleem.

Als de werktijden maar aangepast worden aan het natuurlijke bioritme. En je rekening houdt met ochtend- en avondmensen. Nu blijkt uit onderzoek dat het werken van negen tot vijf totaal niet afgestemd te zijn op het gebruikelijke slaap-waakritme. En personeel vroeg laten beginnen, leidt zelfs tot een daling van de productiviteit.Een conclusie waarvan ik denk dat de afdeling Personeel en Organisatie niet blij wordt.

Het personeelsbeleid zou dus volgens dit onderzoek uit moeten gaan van de leeftijd, of je een ochtend of avondmens bent en deze dan te koppelen aan werktijden. Mmm best wel lastig als je werkgever standaard werktijden heeft van negen tot vijf. Maar welke leeftijd past dan bij deze werkuren? Je raad het al, uit hetzelfde onderzoek blijkt deze werktijden het geschiktst zijn voor 50 jarigen. En daarvan waren er In 2014 259 duizend. Deze 50 jarigen zouden dus op basis van dit onderzoek het beste van negen tot vijf kunnen werken.

Maar als bedrijf wil je natuurlijk het liefst ook een mix tussen leeftijden op de werkvloer. Het inzetten van alleen maar 50 jarigen is gezien het aantal ook niet mogelijk. Hoe los je dit dan op? En dan hebben we het ook nog eens over de financiële kant. Een werknemer van 23 jaar is relatief gezien nog altijd goedkoper dan iemand van 50 jaar. Als organisaties dit onderzoek als uitgangspunt gaan nemen dan lijkt mij dit geen duurzame inzetbaarheid maar een haast onmogelijke dure inzet.
 


Besparen zit in een klein dopje

Besparen zit in een klein dopje

‘Water kost niets en daar hoef ik dus niet op te besparen’ zeggen de meest ondernemers als ik vraag wat hun waterverbruik is. Mmm water kost niets. Maar weet jij wat je betaalt voor 1000 liter drinkwater, ik denk het niet. Ongeveer € 1,50 en daar kun je 5000 glazen mee vullen. Je kunt dus voor de prijs van een flesje bron- of mineraalwater ongeveer 1000 liter kraanwater drinken.

Dus omdat ons drinkwater niet veel geld kost, willen we er als bedrijf niet op besparen? Niet zo slim. Neem nu Heineken die bespaart in zes jaar 75 miljoen euro op water en energie. 75 miljoen, ja echt 75 miljoen. Als bedrijf kun je dus veel geld besparen door duurzaam om te gaan met drinkwater.

Nu hoor ik je denken, ik ben maar een klein bedrijf dus dat loopt niet in de miljoenen. Maar misschien wel in de miljoenen liters. Zoek dus binnen uw organisatie naar duurzame mogelijkheden om water her te gebruiken, te verminderen of om op te vangen. Ik geef alvast de tip om 50% minder kraanwater te verbruiken. 50% minder ja, 50% en dat met een eenvoudig plastic dopje. Plaats dat in de kraan en hiermee verbruikt je 50% minder water. Maar 1 liter water blijft natuurlijk 1 liter.

Duurzame vakantie

Duurzame vakantie

Vakantie vieren doet iedereen op zijn eigen manier. Als je jezelf maar even los kunt maken van de dagelijkse gang van zaken. Je kunt lekker thuis blijven of op vakantie gaan in binnen- en/of buitenland. De meesten vieren vakantie in een tent, hotel, appartement, huisje of caravan.

En natuurlijk willen we onze vakantie zo duurzaam mogelijk maken en het milieu zo veel mogelijk ontlasten. Kamperen met een tent of caravan heeft dan de laagste CO2-uitstoot, afhankelijk natuurlijk van de reisafstand. Zo kunt u bijvoorbeeld klimaatneutraal kamperen bij natuurkampeerterrein Thyencamp in Hooghalen.

Een hotel met een all-inclusief formule heeft een hoge CO2-uitstoot. Dit heeft voornamelijk te maken met overconsumptie en verspilling van voedsel door het onbeperkt eten en drinken. En heeft als nadeel dat de lokale middenstand minder inkomsten krijgt. Al met al niet zo duurzaam dus.

Kies liever een hotel met een Green Key-label. Dat is  een internationaal keurmerk voor de toerismebranche dat eisen stelt aan milieu en natuur. En natuurlijk bestaan er diverse systemen waarmee de CO2-uitstoot van een reis kan worden berekend, en kan worden gecompenseerd. Maar het voorkómen van CO2-uitstoot in alle gevallen duurzamer dan het 'afkopen' ervan.


De P van People

De P ter discussie

Al geruime tijd staat de P in Europa ter discussie. En dan bedoel ik deze keer niet de P van Planet of Profit. Maar de P van People. Die P is volgens mij op dit moment ver te zoeken. Neem nu de vele vluchtelingen die een oorlog in eigen land ontvluchten. In bootjes op zee, lopend over land, springend op vrachtwagens. We zien allemaal de beelden op de televisie. Mensen die alles achterlaten voor een betere toekomst. En dat doen ze ook nog eens met de zekerheid dat hun overlevingskans klein is. Lijkt mij dat als je je leven doelbewust riskeert je niets meer te verliezen hebt. Maar het trieste hieraan vind ik nog hoe Europa hierop reageert.

We zien de afgelopen weken niets anders dan beelden van ouderen, jongeren, kinderen, vrouwen, mannen en baby's wachtend in de brandende zon. Voor een verplichte registratie om in vrijheid te kunnen leven. Opzoek naar een veilige plek om een leven op te bouwen, een nieuwe toekomst...... of toch niet.

Je merkt dat regeringen met hun handen in het haar zitten omdat ze niet weten wat te doen met de vele vluchtelingen. Er is niet voldoende opvang en vaak niet voldoende draagvlak om de vluchtelingen te helpen. Er zijn zelfs burgers die in eigen land in opstand komen omdat zij de vluchtelingen liever terugsturen naar het land van herkomst. In plaats van een helpende hand te bieden. Burgers die zelfs opvanghuizen vernietigen. Hoe kun je. Hoe kun je het recht op vrijheid en veiligheid een ander niet gunnen.

En dan zeggen beelden nog altijd meer dan woorden. Want ik zie vluchtelingen die in treinen worden gestopt. Het is mens onterend, het lijkt op deportatie, het lijkt..... de 2e wereldoorlog wel.  Maar dan het dieptrieste beeld van het jongetje Aylan Kurdi dat dood op het strand ligt. Hij heeft het niet gered, zoals zo velen. Ja, en dan pas wordt de P van People eindelijk wakker.

CO2 besparen met zonnepanelen

CO2 besparen met zonnepanelen

In mijn vorige blog vertelde ik over de verschillen in zonnepanelen. Kort samengevat heb je keuze uit twee soorten zonnepanelen (poly en mono) en uit verschillende WP (WattPiek) waarden. En dat de opbrengst van de zonnepanelen afhangt van de hoeveelheid schaduw dat op het paneel valt. En dat je dit kunt voorkomen door zonnepanelen apart van elkaar te schakelen. Elk paneel levert dan zijn eigen opbrengst op.

Interessanter vind ik de besparing op de CO2 uitstoot bij het gebruik van zonnepanelen. Want daar gaat het toch uiteindelijk om. We willen een beter leefklimaat voor nu maar ook voor de toekomst. Nu blijkt uit onderzoek dat 1 kWh duurzame stroom ervoor zorgt dat er 0,46 kg minder CO2 in de atmosfeer komt. Een paneel van 265 Wp levert ongeveer 233 kWh per jaar op. Met 1 paneel besparen we ongeveer 107 kg CO2 op jaarbasis (0,46 kg x 233 kWh). Met 10 zonnepanelen bespaar je 1070 kg CO2. Zonnepanelen gaan ongeveer 25 jaar mee dus 25 jaar x 107 kg CO2 = 2782 kg CO2. Dat is een mooie besparing.

Maar wat doen we dan na 25 jaar? Het mooie van zonnepanelen is dat deze gemaakt zijn van materialen die we kunnen hergebruiken. We kunnen ze dus recyclen waardoor waardevolle producten zoals glas, aluminium en silicium worden hergebruikt. Zonnepanelen leveren dus niet alleen voor 25 jaar duurzame energie maar zijn ook nog een duurzame bron voor hergebruik.

Zie door de zonnepanelen de zon niet meer

Zie door de zonnepanelen de zon niet meer 

Om mij heen zie ik steeds meer huizen die zonnepanelen op het dak krijgen. Daarom heb ik de afgelopen weken diverse installateurs en duurzame ondernemers over de vloer gehad. Om informatie te krijgen over de mogelijkheden om zelf energie op te wekken met zonnepanelen. Met de huidige 21% btw teruggave regeling is dit natuurlijk extra aantrekkelijk. Maar is minder elektriciteit gebruiken niet voordeliger?

Om dat uit te zoeken is het belangrijk om eerst inzicht te hebben op je elektriciteit verbruik. Gemiddeld gebruiken huishoudingen met 4 personen ongeveer 4580 KwH op jaarbasis. Wij zijn ook met z'n vieren en verbruiken per jaar 3500 KwH. Dit komt denk ik omdat we spaarlampen hebben en alle apparatuur uitzetten bij geen gebruik. En we hebben geen extra koel of vrieskast. Dit zijn vooral energievreters.

Mijn energieverbruik kan ik waarschijnlijk niet meer kan beïnvloeden (tips zijn van harte welkom). Dan kun je kiezen uit diverse varianten om de 3500 KwH op te wekken. De meeste huiseigenaren kiezen voor zonnepanelen of zonnepanelen-dakpannen. Ik heb alleen offertes opgevraagd voor zonnepanelen. En om 3500 KwH op te wekken heb je er ongeveer 15 stuks nodig. En dan komt het. De opbrengst (een 250 Wp paneel levert ongeveer 225 Wp op) van deze panelen is namelijk afhankelijk van diverse factoren; de stand van de woning, de schaduw van bomen, obstakels van eigen en andere woningen enz. Nu blijkt dat dit relatief eenvoudig te berekenen is. Dus daar kom je wel uit. Maar dan ben je er nog niet.

Je hebt namelijk diverse soorten zonnepanelen: mono- en polykristallijn panelen en deze hebben verschillende vermogens (250-265 Wp). Er is volgens de kenners bijna geen opbrengst verschil tussen de mono (zwart) en poly (blauw) panelen. Maar de poly panelen zijn iets goedkoper in aanschaf. Heb je een keuze gemaakt dan komt ook nog de vraag of je de panelen in serie of parallel wilt schakelen.

Het verschil is dat de opbrengt van de in serie geschakelde zonnepanelen afhangt van het paneel dat als eerste schaduw krijgt. Door deze schaduw krijgen alle panelen dezelfde lage opbrengst, ook al liggen ze in de zon. Met een parallel schakeling heb je dat niet. Alleen dat ene paneel wat schaduw krijgt heeft minder opbrengst. De overige panelen in de zon hebben dat niet. Maar daar betaal je dan ook ongeveer € 50,00 per paneel extra voor.
 

Bio logisch

(Bio)logisch

In de krant lees ik een verhaal over een akkerbouwbedrijf dat volledig biologisch werkt. Zij spuiten niet maar trekken het onkruid met de handen tussen de wortels weg. Weken lang rolt het wiedbed over de akkers om het onkruid er tussen uit te halen. Waarna er in oktober geoogst kan worden. Jeetje denk ik dan, je moet er wat voor over hebben om biologisch te boeren. Maar goed je bent een biologische boer of je bent het niet.

Als ik verder lees blijkt dat de wortelen niet worden verkocht in Nederland maar opgekocht door handelaren voor de Duitse markt. Omdat Duitsers graag biologische wortels eten. En wij in Nederland dan, wij houden niet van biologische wortelen? Vast wel. Na enig speuren op internet vind ik wel biologische wortelen in pot. Hoe (bio)logisch is dat? Maar geen bos biologische wortelen. Mmm vreemd. Of zijn alle bossen wortelen gewoon biologisch en is er overcapaciteit waardoor deze bio-boer zijn wortelen wel moet verkopen aan Duitse handelaren? Ik weet het niet, maar het feit is dat zijn duurzame geteelde wortelen naar Duitsland gaan. Want daar lusten ze wel een biologisch worteltje.

Je zou toch als bio-boer voor je perceel land gaan staan, met je armen gespreid en zeggen: "we hebben zoveel moeite en tijd erin gestopt om een duurzame producten te kunnen afleveren, die blijven in Nederland, die stuur ik niet op transport naar het buitenland". Maar goed, deze bio-boer dus niet. Nu verbaas ik mij er überhaupt over dat een biologische boer zijn duurzaam geteelde gewassen op transport zet. Dat moet je toch niet willen. Want wat blijft er dan nog over van je biologisch product. Of zouden ze hiervoor duurzame transportbedrijven inschakelen? Dat zou wel (bio)logisch zijn.

Duurzaam gamen

Duurzaam gamen

Ik ben niet zo van het online spelletjes spelen. Maar kinderen beginnen vaak al vanaf het 2e jaar vaardigheid spelletjes te spelen op een PC of tablet. En daar spelen bedrijven handig op in. Want steeds meer bedrijven laten games ontwikkelen waarmee (toekomstige) gebruikers leren duurzaam om te gaan met hun product. Gamen is tegenwoordig de manier om jongeren spelenderwijs bewust te maken efficiënter om te gaan met energie en het aanschaffen van producten.

En denk nu niet dat 2 jaar te jong is. Want het gaat niet alleen om die 2 jarigen maar ook om hun ouders/verzorgers. Zij beslissen of het spel verantwoord genoeg is om te mogen spelen. Indirect proberen bedrijven op deze manier ouders/verzorgers te beïnvloeden. Een mooi voorbeeld is Grendel Games zij hebben voor waterbedrijf Vitens een game gemaakt waar leerlingen gekoppeld worden aan wijkbewoners. Met behulp van lesmateriaal leren de leerlingen maar ook de wijkbewoner verstandig om te gaan met water. Maar het laat ook de gevolgen van onverstandig watergebruik zien. Zo voeden zijn twee doelgroepen op, de huidige en de toekomstige gebruiker.

Als je zelf wilt weten hoe duurzaam je al bezig bent, dan zijn er op het internet voldoende games en quickscans die je kunt maken. Deze geven inzicht hoe duurzaam je op dit moment bent en geven je duurzame tips. Maar ook voor in en om het huis zijn er verschillende websites die slimme duurzame besparingstips hebben. Ook zijn er platforms waar duurzame en maatschappelijk verantwoorde bedrijven/organisaties zich presenteren. Wel zo handig.

Eigenlijk kun je geen reden meer bedenken om niet met duurzaamheid bezig te zijn. Het levert je alleen maar voordeel op. Want je gaat bewuster producten en diensten aanschaffen, je let op de recyclebaarheid van het product, je weet hoeveel energie je bespaart. je weet hoelang het product ongeveer meegaat enz. Maar ook dat er op lange termijn minder geld uit je portemonnee verdwijnt.
 

Verduurzaam je organisatie

Verduurzaam je organisatie

Als ondernemer kun je op verschillende manieren starten met het verduurzamen van je organisatie. Belangrijk is om hiermee bottum-up te beginnen. Vraag je personeel of zij besparingen kunnen aangeven. Maak er een leuke uitdaging van met als beloning bijvoorbeeld een (biologisch) etentje voor het meest duurzame idee.

Met kleine overzichtelijke stappen kan het personeel wennen aan het verduurzamen van de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van papier. Want weet je wel hoeveel papier er op jaarbasis wordt uitgeprint? Moet je alles wel uitprinten of is het mogelijk om de gehele papier stroom te digitaliseren. En als je dan print kan dit op 1 vel papier? En print je wel dubbelzijdig? Pas je het lettertype of lettergrootte wel eens aan? Zou ik wel doen!

Want weet je wel dat van 1 boom, 10 meter lang en 30 cm dik 8.000 velletjes A4- papier kunnen worden gemaakt. En dat 8.000 velletjes 16 pakken van 500 vellen papier is. Check maar even hoeveel bomen je op jaarbasis verbruikt.

Uit mijn quickscan blijkt dat er bij het opmaken van een brief meestal niet gekeken wordt of dit op 1 pagina past. En dat er niet altijd standaard dubbelzijdig wordt geprint. Dit kun je heel eenvoudig zelf aanpassen door de printer instellingen automatisch op dubbelzijdig te zetten. En als je toch bezig bent print dan standaard zwart/wit.

Oh, vergeet ook niet een persoonlijke code in te stellen om te kunnen printen. Met deze code kun je zelf bij het kopieerapparaat en/of printer je document uitprinten. Dit heeft als voordeel dat je direct je print mee kunt nemen maar ook dat collega’s documenten niet per ongeluk meenemen. Waardoor je gegevens onbedoeld worden verspreidt door de organisatie.

Eerlijke communicatie

Eerlijke communicatie

Bij duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoort ook eerlijke communicatie. Maar wat verstaan we daar onder. In ieder geval betrouwbare communicatie.

Organisaties die open, eerlijk en geloofwaardig communiceren en een fout(je) gewoon toegeven. Dat zijn in ieder geval geen organisaties die verhalen vertellen waarvan de consument achteraf hoort/leest dat die niet kloppen. Want die leveren organisaties alleen maar een slecht imago op of misschien zelfs wel een crisissituatie binnen de organisatie.

Wil je als organisatie eerlijk communiceren dan luister je naar je eigen medewerkers en niet te vergeten naar het feedback van je klanten. Hierdoor maken je medewerkers gratis reclame voor je organisatie en bouw je intussen een loyale klantenkring op. Waardoor je je organisatie imago vergroot. En je omzet kunt verhogen.

Maar heb je als organisatie nieuws waarvan je weet dat dit voor de medewerkers/klanten consequenties heeft, vergeet dan niet om eerst je eigen medewerkers op de hoogte te brengen. De slogan 'intern beginnen is extern winnen' werkt nog altijd.

Vooral bij situaties waarbij je als organisatie weet dat die door de pers opgepakt worden. Er niets vervelender dan dat je als klanten bepaalde artikelen terug moeten brengen vanwege de veiligheid van het product en je medewerkers hiervan niet op de hoogte zijn. Of dat je als medewerker in de krant leest of op het nieuws moet horen dat er b.v. ontslagen vallen. Want dat is niet eerlijk.

een duurzame banaan

Een duurzame banaan

Lees in de krant dat fruitimporteurs van duurzame bananendozen af willen. Omdat ze een plastic opvouwbaar kratje efficiënter vinden. Vanaf 2018 beginnen ze met een proef. De 'bananenklapkratjes' komen vol bij de klant en gaan opgeklapt weer op transport terug naar Zuid- en Midden Amerika. Waarna ze weer vol op transport gaan. Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIVD) denkt hiermee minder grondstoffen te gebruiken. Of dit ook echt zo is is maar de vraag.

De kratjes zijn van plastic en moeten dus geproduceerd worden. En dit is in strijd met de in 2012 gemaakte afspraak met supermarkten en verpakkingsbedrijven. Die zou meer plastic gaan inzamelen, gratis plastic draagtasjes uitbannen en pvc-verpakkingen volledig gaan weren. Vorig jaar waren er nog 138 pvc-plastic verpakte artikelen in de supermarkten. Met als gevolg dat het statiegeld tot 2017 blijft bestaan.

Nog even terug naar de opvouwbare plastic kratten. De kans is groot dat deze kratten niet in Nederland maar in Zuid- en Midden Amerika worden geproduceerd. Omdat Nederlandse regelgeving dit misschien tegenhoudt. Tja en in dat geval is het 'bananenklapkratje' eigenlijk alleen maar een transportmiddel van A naar B. Overigens onderzoekt het KIVD nog of het produceren technisch mogelijk is en leidt tot vermindering van milieudruk. Mmmm, noemen ze dat niet een (duurzame) banaan voorhouden?

MVO is hot

MVO is hot 

Het heeft even geduurd, maar MVO is HOT. Duurzaam en maatschappelijk betrokken ondernemen wordt een vast onderdeel van elke organisatie. Je kunt geen krant openslaan, geen brochure lezen of je komt ergens een artikel tegen waar het woord duurzaam in staat.

Gelukkig maar. Na jaren van meer produceren en een groter wordende afvalberg, komen er duurzame producten op de markt en minder afval. Vooral multinationals in Nederland geven een goed voorbeeld hoe en op welke manier zij duurzamer gaan produceren. Maar ook de overheid stimuleert ondernemers duurzamer te gaan ondernemen. En roept consumenten op afgedankte elektrische apparaten in te leveren om te recyclen .

Nieuwe duurzame innovaties zijn bijna niet bij te houden. Een mooi bijvoorbeeld hiervan is Bio-Based. Neem nu een tomaatstengel. Daar maken ze een duurzame doos van. En het sap uit de stengel blijkt een effectief natuurlijk bestrijdingsmiddel te zijn. Het restproduct van een tomaat wordt dus helemaal hergebruikt.

Hergebruik Overgebleven Troep noemen we met een mooi woord circulaire economie. En om dit te stimuleren is er een innovatieplatform samengesteld uit ondernemers, onderwijs en overheid. Want blijkbaar moeten we nog steeds gestimuleerd worden om onze planeet langer te behouden.

Nu de overheid zelf

Nu de overheid zelf

Het stimuleren door middel van subsidies van de overheid om als burger je eigen CO2 uitstoot te verlagen, die zijn er wel. Je heb natuurlijk de zonnepanelen die je als burger kunt plaatsen. Tegenwoordig stukken goedkoper en met een hogere opbrengst. En kun je gebruik maken van de subsidie om je huis te isoleren om energie te besparen. Of je hebt als burger gebruik gemaakt van de subsidie om elektrisch te kunnen autorijden.

Maar als het gaat om het door de overheid opgestelde klimaatbeleid 2020 dan is dat niet voldoende om gevaarlijke klimaatveranderingen te voorkomen. En dat gaat na de rechtszaak van Urgenda veranderen. De uitspraak geeft aan dat de overheid zelf verplicht is maatregelen te nemen tegen de klimaatveranderingen. En daar kan geen subsidie tegenop.

MVO is een modetrend

MVO is een modetrend

MVO is een modetrend en op zijn retour. Deze uitspraak/stelling hoor ik helaas vaak voorbij komen bij netwerkbijeenkomsten. Jammer, want duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is absoluut geen trend. Maar een goed doordachte bedrijfsstrategie.

En nog belangrijker de redding voor onze toekomst. Een redding omdat de bevolkingsgroei toeneemt, onze grondstoffen schaarser worden. En er op onze planeet al enige jaren een klimaatverandering gaande is. Die we beslist niet kunnen stoppen als we NU niet duurzamer met onze grondstoffen om gaan.

Het opzetten van een duurzame bedrijfsstrategie is niet afhankelijk van de bedrijfsgrootte, sector en cultuur van de onderneming. Iedere ondernemer kan er voor kiezen om een duurzame bedrijfsstrategie op te zetten. Met behulp van je personeel, toeleveranciers en stakeholders. Kun je gezamenlijk een duurzame bedrijfsstrategie invoeren. Dit hoeft niet in een keer maar kan ook prima gefaseerd ingevoerd worden. Maar nog beter is het om een circulaire bedrijfsvoering op te zetten.

©2017 MVO bedrijvengids. Alle rechten voorbehouden.